Mensen zitten niet hun bedrijf te verkopen, maar vertellen echt hoe het is.

Op bezoek bij Elementis, een bedrijf in de talkindustrie, had ik leuke gesprekken met diverse medewerkers voor onze Cultuurscan. Ik vind het altijd een sport om een veilige sfeer te creëren, en zo de eerlijke antwoorden te krijgen. Voor de kandidaten die wij bemiddelen is dat een serieuze pré. Mensen zitten niet hun bedrijf te verkopen, maar vertellen echt hoe het is.

Ook bij Elementis is het voor mij belangrijk om te weten wat voor soort mensen bij de organisatie passen. Ik doe er daarom een cultuurscan waarin ik zo’n 4 tot 6 medewerkers interview. In deze vertrouwelijke gesprekken kom ik erachter welke normen en waarden er heersen. Hoe het bedrijf omgaat met successen en tegenslagen. Op welke manier de organisatie resultaat gedreven is. En nog veel meer. Zo krijg ik een goed beeld.

Ik heb in mijn carrière nu vele organisaties mogen doorgronden en het grappige is: het komt er altijd op neer hoe je met elkaar omgaat. Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde, en dat is werk waarin je jezelf kunt zijn, leuke collega’s en een job die bij je past.

Dat dat in de praktijk soms tegenvalt, ligt aan de situatie waarin de organisatie verkeert. Bij bedrijven die in een veranderingsproces verkeren, zijn andere mensen op hun plek dan bij bedrijven die in een stabiele fase verkeren. Soms zijn ‘olifanten’ nodig die eens lekker door de porseleinkast draven. Soms zijn er invoelende mensen nodig die de bestaande processen en teams laten renderen. En alles er tussenin.

Grosso modo kan ik zeggen dat wij meestal mensen zoeken die bedrijven/organisaties beter maken. En daar komt die Cultuurscan weer om de hoek kijken. Het is superleuk om te doen. Hoewel het heel soms ook kan tegenvallen. Dan zien we een organisatie waar wij liever geen mensen aanbevelen. Met Elementis is dat zeker niet zo. Een fijn bedrijf waar we echt een partnerschap mee hebben.

Voor onze kandidaten is het belangrijk dat wij ze dankzij de cultuurscan het èchte verhaal kunnen vertellen. Wij weten dingen die zij er zeker niet uithalen bij een sollicitatie. En dat is dus de manier waarop W&S GreatPeople het verschil probeert te maken.

Marcel Stok

Hier lees je meer over hoe wij organisaties en mensen matchen.